Łukasz Gorczyca, Adam Mazur: Wisła. Z nurtem i pod prąd propagandy
Skałeczna 2 Kraków
16.05 - 14.06.2015
Marian Sobański, Wisła, Sport i Turystyka, Warszawa 1956 (zdjęcie na obwolucie: Centralna Agencja Fotograficzna)
W bogatej i doniosłej historii społecznej Wisły zdarza się bodaj po raz pierwszy, aby jej korytem spławiano książki. Pomysł, by wystawę polskich książek fotograficznych zawęzić wedle kryterium topograficznego do publikacji związanych z biegiem największej w kraju rzeki, wynika nie tylko z nadmiaru intrygującego materiału wizualnego, ale także z przekonania, że najciekawsze dzieła powstawały u nas na styku różnych fotograficznych estetyk i propagandy. Dla tej ostatniej zaś figura Wisły od zawsze była osią narodowego mitu. Ideą wystawy jest zatem ukazanie specyfiki rodzimych photobooków– jak ten gatunek określa się w literaturze anglosaskiej – jako jednego z nowoczesnych narzędzi definiowania tożsamości kulturowej zarówno na potrzeby władzy, jak i w imię obywatelskiego zaangażowania lub artystycznej prawdy.
Na wystawie dominują publikacje z okresu PRL-u. Masowa produkcja książek, w tym wydawnictw albumowych, była jednym z priorytetów ówczesnej polityki kulturalnej. Nasz wybór uzupełniają publikacje sprzed 1945 roku oraz książki wydane po 1989. Zestawione razem ukazują z jednej strony źródła specyficznego języka wizualnego propagandy, a z drugiej jego żywotność. Spacer brzegiem sfotografowanej Wisły pozwala odkryć różne modele konstruowania i dekonstruowania oficjalnego obrazu rzeczywistości. Dzieła wyjątkowe sąsiadują z edytorskimi kuriozami i ciekawostkami, ale wszystkie okazują się równie fascynujące, bowiem bardziej niż tworzenie kanonu gatunku interesuje nas poszerzanie pola dyskusji o historii fotografii i jej społecznych funkcjach.
Oto więc rejs przez historię kraju – od jego mitycznych i duchowych źródeł, przez modernizację i industrializację, katastrofę Zagłady, mit odbudowy, legendę oddolnych, wolnościowych zrywów, aż po ideologizację oraz estetyzację krajobrazu kulturowego i naturalnego.
Kuratorzy: Łukasz Gorczyca i Adam Mazur
Łukasz Gorczyca, historyk sztuki, współtwórca – wraz z Michałem Kaczyńskim – magazynu artystycznego „Raster” (1995–2003), a następnie galerii i wydawnictwa o tej samej nazwie. Kurator i autor publikacji o sztuce. Współautor powieści W połowie puste. Życie i twórczość Oskara Dawickiego (2010) oraz książki D.O.M. polski (2012).
Adam Mazur, historyk sztuki i amerykanista, wykładowca na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Kurator i autor publikacji o sztuce i fotografii, m.in. książek: Kocham fotografię, Historie fotografii w Polsce 1839–2009 oraz Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po roku 2000. Wraz z Jakubem Banasiakiem i Karoliną Plintą prowadzi magazyn „Szum”.
Łukasz Gorczyca i Adam Mazur od 2013 roku prowadzą badania nad książkami fotograficznymi udostępniane na blogu polishphotobook.tumblr.com
Dom Norymberski
ul. Skałeczna 2
Wernisaż: 17.05.2015, 15.30
Czas trwania wystawy: 16.05–14.06.2015
wt–nd 12.00–19.00
04.06 nieczynne
wstęp wolny
Kuratorzy wystawy, Łukasz Gorczyca i Adam Mazur, oraz Fundacja Sztuk Wizualnych – organizator Festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie składają serdeczne podziękowania autorom, instytucjom oraz osobom prywatnym za użyczenie książek na potrzeby wystawy Wisła. Z nurtem i pod prąd propagandy:
Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie (książka: Małgorzata Niezabitowska, Tomasz Tomaszewski, Remnants: The Last Jews of Poland, Nowy Jork 1986)
Nowohuckiemu Oddziałowi Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (książka: Nowa Huta, red. Tadeusz Ptaszycki, Kraków 1959)
Fundacji Bęc Zmiana (książka: Maurycy Gomulicki, W-wa, Warszawa 2007)
Panu Januszowi Kobylińskiemu (autorowi książki: Mięćmierzanie, Kazimierz Dolny 2010)
Pani Małgorzacie Wawrykiewicz (książka: Wojciech Wilczyk, Niewinne oko nie istnieje, Kraków–Łódź 2009)
Panu Piotrowi Lelkowi (książka: Mark Power, Mass, Londyn 2013)
Panu Michałowi Szladze (książka: Die Schichau-Werke in Elbing, Danzig und Pillau 1837–1912, Berlin 1912)
Panu Piotrowi Rypsonowi (książka: Maurycy Gomulicki, W-wa, Warszawa 2007)
Panu Błażejowi Pindorowi (książka: Huta im. Lenina 1950–1970, Kraków 1970)
Panu Wojciechowi Nowickiemu (książka: Mojżesz Worobiejczyk, Ein Ghetto im Osten. Wilna, Zurich–Leipzig 1931)
Panom Maciejowi Miłobędzkiemu oraz Juliuszowi Sokołowskiemu (książka: JEMS Architekci, Warszawa 2011)