Indrė Šerpytytė: 1944–1991

MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Lipowa 4 Kraków
15.05 - 14.06.2015
Indrė Šerpytytė:  1944–1991

Indrė Šerpytytė, 7. Ulica Margio, Olita, z cyklu 1944–1991 © Indrė Šerpytytė. Dzięki uprzejmości artystki

 

 

Wystawa brytyjskiej fotografki litewskiego pochodzenia podejmuje temat zniewolenia, walki z nim oraz potrzeby pamięci o tej walce. Przedstawia ją w dwóch komplementarnych cyklach.

 

Podstawą pierwszego z nich, Dawne budynki NKWD, MWD, MGB, KGB, jest kwerenda dotycząca tajnych miejsc, gdzie sowieckie służby bezpieczeństwa przetrzymywały, torturowały, a nierzadko zabijały litewskich dysydentów. Te z pozoru zwykłe wiejskie domki (dziś przywrócone do mieszkalnej funkcji) zostały sprowadzone do niemal bajkowej postaci – miniaturowych modeli, przedstawionych na wyciszonych fotografiach. Zabieg ten sprawia, że pamięć o konflikcie władzy ze społeczeństwem, centralny temat cyklu, staje się niemal nieuchwytna. Cykl uzupełniony jest przez dokumentację artystki.

 

Podobnie nieuchwytne i wyciszone jest to, co się kryje w lesie, głównym temacie cyklu Leśni bracia: to tu ukrywali się partyzanci, na których polowały tajne służby, tu również znajdują się dziś ich masowe groby. Widać tylko las – motyw lasu jest zresztą jednym z najważniejszych elementów kultury litewskiej: to miejsce otaczające człowieka, z zasady bezludne. A jednak w lesie, pisze artystka, człowiekowi towarzyszy poczucie, że ktoś (czy coś) gdzieś się czai, poczucie zbliżone do paranoi odczuwanej – jak pisze artystka – przez obie strony, zarówno sowieckie służby bezpieczeństwa, jak i partyzantów.

 

1944–1991 Indrė Šerpytytė to niezwykle ciekawa próba podjęcia tematu konfliktu i zanikania pamięci, do której fotografia – stworzona do rejestracji wydarzeń bieżących – nie ma (jak się może zdawać) dostępu.

 

Cykl Indrė Šerpytytė zostanie pokazany po raz pierwszy w Polsce. 

 

 

Indrė Šerpytytė, brytyjska fotografka litewskiego pochodzenia, absolwentka Royal College of Art w Londynie. Laureatka nagrody Hoopers Gallery i Metro Imaging za serię 1944–1991 oraz Jerwood Photography Awards za cykl A State of Silence. Jej zdjęcia prezentowane były m.in. w Paryżu, Londynie, Mediolanie, Berlinie, Glasgow, Nowym Jorku i Rydze, a także weszły w skład kolekcji Victoria and Albert Museum. 

 

 

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Galeria Beta

ul. Lipowa 4

Wernisaż: 14.05.2015, 18:00

Czas trwania wystawy: 15.05-14.06.2015

wt–nd 11.00–19.00

Noc Muzeów: 15.05, 19.00–1.00

wstęp wolny

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.